Sunday, April 4, 2010

PISSEI by Andrea TAFI

Ik twitterde direct de link. Mijn tweet werd beantwoord met uiteenlopende reacties. Zo was er iemand die het Italiaanse meuk noemde. Ach, over smaak valt niet te twisten. Een ander kijkt, waar het te koop is. Wat gezegd mag worden: deze kleding roept emotie op. Mijn mening? Supercool! Mooie kleuren, goed contrast, sterk gebruik van typografie en  dat hartje … ik ben verkocht. Maar met mooie kleding alleen kom ik de Alpe niet op! Hoe zit het met de kwaliteit? Een merk moet van goede huize komen om tussen mij en mijn Assos of RH+ te komen. Ik ga op onderzoek uit!


De site vertelt mij dat “Pissei by Andrea Tafi” vooruitstrevende en duurzame technische materialen gebruikt. Maar tot mijn grote schrik zie ik dat er bij de zemen staat “Het specifieke mannelijk model is perfect anatomisch aangepast voor ritten van meer dan 5 of 6 uren.”  Verwarring.... het bedrijf maakt zemen voor mannen en vrouwen en is alleen de zeem voor mannen voor lange ritten? Nou ja! Dat is toch onzin, alsof vrouwen nooit lange ritten maken, wat is dit voor een testosteron-merk?  Verontwaardigd neem ik contact op met Tafi Cyclingwear in België om eens wat meer hierover te weten te komen.


Allereerst bleek uit mijn gesprek met Hedwig Piens van Tafi Cyclingwear dat het niet vreemd is dat ik het merk nog niet ken: het is inderdaad the new kid on the block in de wereld van fietskleding, alhoewel het merk tegelijkertijd één van de oud gediende is. In Italië wordt het merk al sinds de jaren ‘70 verkocht en door een aantal veranderingen binnen het bedrijf is er een stroomversnelling ontstaan in de expansieve marketing: een in januari gepresenteerde nieuwe collectie, speciaal ontworpen voor de Belgische en Nederlandse markt. Dus het is niet vreemd dat dit Italiaanse label mij als oer-Hollandse weet te raken. En ik ben niet de enige. Op de beurs in Kortrijk was de presentatie volgens Hedwig een knaller. Razend enthousiast was het publiek. Nu is de aanpak wel groots geweest, met Italiaanse sfeer, modeshows en zelfs een bezoek van de Belgische minister president. Het resultaat is gigantisch: het merk vliegt in no time de deur uit bij de op kwaliteit gerichte winkels in België.


De collectie is onderverdeeld in drie sub collecties; Linia Fiandre, Linia Roubaix en de Limited Edition. Van deze drie lijnen is de Roubaix de simpelste uitvoering en de Limited is het meest exclusief. De basis van het product is de kwaliteit van het merk zoals het altijd is geweest: de Italiaanse materiaalkennis. Het verschil tussen de drie lijnen zit ‘m in het gebruik van stoffen en de afwerking in de naden. Zo bestaat het shirt van de Roubaix  uit één stof en in de Fiandre zijn twee stoffen toegepast.

De Limited edition  heeft een heren-  èn een damesversie, maar de kleine maten van de andere collecties zijn ook draagbaar voor vrouwen, al is de zeem dan een herenzeem. Een echte dameslijn gaat nog komen, met een andere snit en look, een mouwloze top en een broek die net wat anders is. Tot die tijd moeten de dames het doen met de Limited uitvoering. Het leuke hiervan is de mogelijkheid te mixen en te matchen. Oftewel, de shirts en broeken passen qua vormgeving bij elkaar en een gele top combineert goed met een zwarte broek. Bij deze uitvoering zijn ook handschoentjes en die typisch Belgische oversokjes te verkrijgen.


Tafi is nu nog maar beperkt te verkrijgen in Nederland: de enige winkel die het verkoopt is Dalla Collina cycling in Maarsbergen. Komend jaar zal het dealernet zich hier uitbreiden. Het Belgische bedrijf bereidt zich nu voor op de Nederlandse markt en zal zich onder meer presenteren op de Bikemotion van 2010. Tafi richt zich met name op dealers die bekend staan om een wat meer exclusieve en kwalitatief hoge productstrategie. Tafi Cyclingwear is een merk dat exclusief wil blijven en niet zomaar op elke hoek van de straat wil hangen. Wel wil het een merk zijn dat, net als de wielersport zelf, toegankelijk is voor iedereen. Ondanks het gewenste exclusieve karakter is de kleding betaalbaar: zo kost een broek met bretels van de Limited Edition 95€, een aanlokkelijk bedrag voor de fietser die iets aparts zoekt.


Wat betreft die dameszeem: deze is van hetzelfde materiaal als de herenzeem, dus wat de site zegt over de zeem -  geschikt is voor lange uren op de fiets -  geldt ook voor de broek voor mij. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik nog niet de kans heb gehad om dit daadwerkelijk te proberen. Maar ik wil dit zeker doen. Ik ga binnenkort damesbroeken testen en ik wil dit merk meenemen in dit  experiment.

Tot die tijd vergaap ik me aan de esthetisch verantwoorde kleding met aantrekkelijk schreeuwerig Italiaans karakter en hoop ik dat het snel toegankelijk wordt voor de Nederlandse fietser.

2 comments:

  1. WHOAAAA super ubercoole kleding

    zal op BikeMotion wel ff rondsnuffelen daar...

    ReplyDelete
  2. Wij hebben op vrijdag 11 mei een dagje met Andrea Tafi en Steven Rooks gefietst en de Giro in Urbino bezocht. En dat in cyclingwear van Tafi4U. Kijk voor leuke plaatjes op http://www.capalazzo.com/steven_rooks_nelle_marche.htm

    ReplyDelete