Fietssport magazine, het blad van de NTFU. |
De Hema skisokken in Zet magazine |
Coverfoto bijlage Zet magazine |
Home Movie Day voor Zet magazine |
Gaaf heh, zowel tekst als beeld van mij. |
En dan nog een artikel wat ik in 2010 schreef voor een nieuwswebsite:
KLEURENBLIND
Officieel is het wielerseizoen al gestart. Fans zijn weer aan de buis gekluisterd om geen beweging van hun helden te hoeven missen. Op de internetfora wordt al een tijdje gesproken over de teampresentaties, de nieuwe samenstelling, kleding en vooral de nieuwe fietsen. Dit weekend wordt niet alleen de Eneco Ronde van het Groene Hart gereden maar ook Milaan- San Remo, aan elkaar gekletst door Smeets. Een week verderop is het nog drukker op de weg: de laatste etappe van de Ronde van Catalonië, de E3-Prijs Harrelbeke in Belgie en het Criterium International in Frankrijk.
Ook de damesbenen komen op de pedalen. Het vrouwen team van Cervelo, een team dat op Nederlandse licentie rijdt, en onze eigen meiden van Leontien.nl zullen in het weekend van de 28ebij de Dolmans Classic aan de start verschijnen. Topper Marianne Vos zoekt het in Italië bij de Binda Worldcup, een pro dameskoers waarin de rensters 8 rondes van 15,5 km rijden om te bepalen wie de beste renster is. Het is nog maar de vraag hoeveel media-aandacht de dames krijgen in het weekend van de 28e.
Media-aandacht
Hoe belangrijk is die media-aandacht nu eigenlijk? Voor de consument, de fan van wielrennen is het vaak lastig beelden of resultaten van een koers te zien, veelal is het een zoektocht van website naar website. Bladen als Wielerrevue en Wielermagazine komen maandelijks uit en brengen wat de resultaten betreft dus oud nieuws. Hoewel wielrennen een sport van de openbare weg is, reist niet elke fan de koersen af en moet ie het doen met de selectie door de media.
Deze media bepalen zo de waarde van het team. Het budget van een wielerploeg bestaat uit sponsorgeld en de sponsor wil media-aandacht. Te weinig aandacht resulteert in een klein budget. Neem een renner in de Tour, het in de kijker rijden loont, de naam van de sponsor komt in beeld en het geld stroomt binnen. Dezelfde beelden van een dameskoers zouden het teambudget voor vrouwen vergroten. Een wielerteam is meer dan sporters, fietsen en mooie pakjes. Hoe moeten bijdragen aan de Union Cycliste Internationale (UCI), de bonden en representatie zoals een website worden bekostigd? Krijgen rensters een salaris of een onkostenvergoeding? Wie dokt er voor reizen, materiaal? En de trainingskampen dan: wordt dat 3 keer een weekje Ardennen of wordt het drie weken in Zuid Afrika? Het valt of staat allemaal met media-aandacht en dus sponsorgeld …
Zuurstokroze
Michael Zijlaard van Leontien.nl weet hierover mee te praten. Het jonge team, dat op hoog niveau presteert, bestaat uit schoolgaande of fulltime werkende vrouwen. Uiteraard is het mooi dat een fabrikant fietsen ter beschikking stelt waarmee de weg en menig bergtop kan worden bewongen. Maar niet dé sporttop zoals het vrouwvolk van Cervelo dat elke koers op nieuwe banden rijdt. Het team van Leontien.nl vervangt de bandjes pas als ze plat staan. Het heeft niet zo’n mazzel als de dames van HTC Columbia die comfortabel meeliften op het succes en dus sponsoring van de mannen.
In Nederland is het zuurstokroze team van Leontien.nl een publiekslieveling, een aandachtstrekker, maar volgens Michael Zijlaard is een multinational nodig die in het dameswielrennen stapt en daar zijn naam aan wil verbinden. Hiermee kan worden voorkomen dat het voortbestaan van de vrouwenkoersen worden bedreigd en de Belgen ons links en rechts inhalen als een talent als Liesbeth de Vogt daar het peloton gaat versterken.
Michael en Leontien blijven zich keihard inzetten met een enorme passie en presenteren een schouwspel dat zoveel puurder is, dichter bij de sport staat dan het herenrennen. Jammer dat het bedrijfsleven kleurenblind is!
21 maart: Meeus Race Lierop (NL)
25-28 maart: Redlands (USA)
28 maart Bindo world cup (IT)