De S3 van Cervelo, de Kuota Kharma, de SuperSix van Cannondale en niet te vergeten mijn eigen herbie de Variado Expert van Focus. Voor mijn buren zijn het allemaal super fietsen. Zo vroeg een buurman bij het zien van mijn Focus of ik prof was, vooral gezien het feit dat ik zoveel fiets. Voor mij zijn de Kuota en de Focus realistisch en de S3 en de SuperSix absoluut niet. Voor een aantal van mijn fietsmaatjes en wat collega’s zijn de S3 of de SuperSix zo’n beetje de enige acceptabele opties.
Toen ik vorig jaar van mijn ouwe, trouwe, stalen - met gedeeltelijk Sora en gedeeltelijk Campa afgemonteerde - Gazelle Champion Mondial overstapte op mijn huidige fiets heb ik iets meer dan een maandsalaris uitgegeven. Ik verkocht mijn mountainbike en stak dat geld ook in mijn nieuwe fiets. Voor mij was op dat moment de stap erg groot, daar een stalen fiets veel warmer rijdt dan zo’n modern alu geval. Ik leverde in op het gebied van comfort, maar kreeg daarvoor een betere krachtsoverdracht terug. Een modern frame wil in tegenstelling tot zo’n ouderwets zwabberframe heel graag vooruit. Tijdens de eerste rit heb ik toen we net het Amsterdamse bos uitwaren mijn fiets aan de kant van de weg gezet en even gehuild. Ik had veel moeite met de verandering en voelde me minder veilig op mijn nieuwe fiets. Tegenwoordig maak ik lange ritten op mijn Focus en voelt deze fiets, iedere keer weer als ik erop stap, als thuiskomen.
Ik mocht van mezelf zo’n dure racefiets kopen omdat ik mij eraan commiteerde om in iedergeval een jaar serieus te gaan fietsen. Daarbij kwam dat ik met mezelf de afspraak ben aangegaan dat mocht ik een duurder Carbon frame willen ik eerst twee jaar op de Focus moest hebben gereden.
Het eerste jaar is nu zo’n beetje voorbij en ik begin mij nu te orienteren op een nieuwe fiets. Bij EPbike in Zeist heb ik een S3 van Cervelo mogen lenen. Deze fiets viel volledig buiten mijn beoogde budget, maar proberen kan geen kwaad. Wat mij opviel tijdens mijn rit op de Cervelo was dat ik kleine heuveltjes net iets makkelijker op leek te komen. Dat ik de bochten scherper kon aansnijden, maar vooral dat de fiets heel hebberig leek te zijn, alsof stilstaan geen optie was. Als ik met een hogere snelheid een heuveltje afreed leek de Cervelo ook wat veiliger aan te voelen. Mijn Focus kan soms wat te dominant zijn, dit komt voornamelijk doordat het een typisch Duits stijf frame is.
Voor het vakblad Fietsmarkt heb ik een testrit gemaakt op de Kuota Kharma, een fiets die in een voor mij haalbare prijscatogorie valt. Wat mij direct opviel aan de Kharma was dat ik mij meteen thuisvoelde op deze fiets. Ik voelde mij zeker. Met de Kharma heb ik eigenlijk een te korte testrit gemaakt. Ik heb wat bochten geprobeerd, een beetje aangezet, gekeken hoe de fiets reageert met een soort van sur place en een sprintje getrokken. Ondanks de korte rit viel ik voor de Kharma. De looks staan me aan en het is niet een fiets die je overal tegen komt. De Kharma is dan ook zeker een fiets die op mijn lijstje van te overwegen fietsen voorkomt. Nu ben ik mij ervan bewust dat dit deels emotie is en ik voor een goed oordeel nog een keer op de Kharma zal moeten rijden.
De SuperSix van Cannondale is een verhaal apart. Ik heb het 2009 model nu al een week tot mijn beschikking en heb wat meer de tijd kunnen nemen om deze fiets te leren kennen en testen. Mijn oordeel.... een machtige fiets. De fiets is licht, maar niet zenuwachtig, hij rijdt stevig maar niet log. Deze fiets is het soort fiets wat mijns inziens gemaakt is voor de koers. Er is iets in de fiets wat maakt dat je snel wilt. Aan de Amstel ligt mijn persoonlijke testroute met een stuk waar het wegdek heel mooi is en waar een aantal technisch uitdagende bochten zitten. Hier ben ik met de Cannondale gaan rijden en had het gevoel dat het klopte. Het bochtenwerk ging mij makkelijk af. Nu was mijn concentratie ook hoog en had ik het gevoel vleugels te hebben omdat ik met mijn poldertrapster kont op een heul luxe fiets reed. Maar toch... deze fiets heeft in zijn gedrag een absolute meerwaarde. En niet alleen in zijn gedrag... de prijs van deze Amerikaanse jongen? Voor mij een paar maanden hard werken en een dieet van bammetjes met pindakaas! Ik heb daar het geld niet voor...
Wordt vervolgd
Wat heerlijk om zoveel fietsen te mogen testen. Ik rij op een Koga carbon uit 2007. Een fiets van mijn wederhelft. Wij zijn bijna even groot dus het framemaat past. En je moet gewoon ergens mee beginnen en dit is geen slecht begin lijkt mij. De fiets is nu van mij aangezien hij een nieuwe (tweedehands) fiets heeft gekocht. Ik ben echt heel blij met mijn fiets,maar andere fietsen testen lijkt mij heerlijk. Gewoon even voelen wat het verschil is.
ReplyDeleteJa dat is het ook hoor en ik maak het mezelf niet makkelijk met al die sjieke fietsen, mijn eigen focus blijft toch wel gewoon mijn fietsje en ik ben er heel gelukkig mee :)
ReplyDeleteLaatst een Basso Diamante mogen rijden. Uitstekend weggedrag, comfortabel. Voelt minder carbonnerig als Cannondale. En een verbazingwekkende krachtsoverdracht.
ReplyDeleteMet Ultegra is de prijs redelijk, met Super Record wat minder.
En het is italiaans en niet amerikaans. Ook niet onbelangrijk.
Waarom ik dan weer info heet? het zal wel uit mijn google account komen.
ReplyDeletegr.
Ron
haha, ik vroeg het me ookal af
ReplyDelete